• Zoeken
  • Evenementen
  • Berichten
  • Favorieten
  • Mijn account
  • Winkelwagen

7 voordelen van de thuisbatterij voor jouw klant

blogheader voordelen thuisbatterij
Kennis over batterijopslag
Bijgewerkt op 16. mei 2023
4 min. leestijd
renske-holwerda
Renske Holwerda

Batterijopslag is onmisbaar in de energietransitie en biedt tal van voordelen voor zowel particulieren als bedrijven. Van het verlagen van de energierekening tot het verhogen van de onafhankelijkheid van het net. In deze blogpost lees je meer over de zeven belangrijkste voordelen van de thuisbatterij. 

Je klant bespaart op zijn energierekening 

Het allereerste voordeel van een thuisbatterij is natuurlijk dat je klant zijn zelf opgewekte stroom kan opslaan en kan gebruiken als er geen of weinig duurzame energie beschikbaar is. Zolang de salderingsregeling er nog is, is dit financieel alleen interessant als hij een dynamisch contract heeft. Hij kan dan overdag zonnestroom opslaan, waardoor hij in de avond minder duur hoeft in te kopen.

Je klant bespaart op fors hogere vastrechtkosten 

Steeds meer huishoudens stappen over op elektrisch koken, verwarmen en rijden. Hier zijn apparaten voor nodig die veel stroom gebruiken en die vaak ook nog eens op hetzelfde moment worden aangezet. Denk maar eens aan de typische consument die om 18.00 uur thuiskomt van het werk en gaat koken, wassen en de elektrische auto gaat opladen. 

Om deze pieken aan te kunnen, moet de aansluiting soms verzwaard worden van 3x25A naar 3x35A. Dit brengt niet alleen eenmalige aansluitkosten met zich mee maar ook fors hogere jaarlijks terugkerende vastrechtkosten. Bij Liander betaalt je klant jaarlijks 346,39 euro voor een aansluiting van 3x25A en 1.459,03 euro voor een aansluiting van 3x35A. Een verschil van meer dan 1.100 euro per jaar. 

Als je klant een goed gedimensioneerde thuisbatterij heeft, kan hij deze pieken in zijn verbruik hiermee opvangen en hoeft hij zijn aansluiting vaak niet te laten verzwaren. 

Je klant heeft een back-upsysteem bij stroomuitval 

Een thuisbatterij kan een back-up zijn bij stroomuitval. Afhankelijk van het gekozen batterijsysteem kunnen alleen de meest essentiële apparaten blijven draaien bij stroomuitval of kan het hele huis een aantal uren van stroom worden voorzien. 

Lees ook: Noodstroom of back-upstroom 

Je klant stoot minder CO2 uit 

Met een thuisbatterij hoeft je klant minder stroom af te nemen van het net en kan hij meer gebruikmaken van zijn zelf opgewekte energie. Daarmee stoot hij minder CO2 uit, want stroom die van het net wordt afgenomen is vaak niet-duurzame energie die wordt opgewekt in fossiele kolen- en gascentrales. Dit betreft wel alleen de CO2-uitstoot tijdens de gebruiksfase. 

Je klant wordt minder afhankelijk van zijn energieleverancier 

Doordat je klant zijn eigen energie kan opslaan en kan gebruiken wanneer hij dat zelf wil, is hij minder afhankelijk van zijn energieleverancier. Dit bespaart niet alleen geld, maar kan ook een gevoel van onafhankelijkheid geven. 100% onafhankelijk zijn van het net is in Nederland helaas niet mogelijk, maar tussen april en september kan je klant, afhankelijk van zijn consumptie en opslagcapaciteit, bijna alle elektriciteit van zijn eigen dak halen. In de winter lukt dit niet, zeker niet als je klant een warmtepomp heeft, laat staan een elektrische auto. 

Je klant kan het gebruik van groene stroom maximaliseren 

Wil je klant zo veel mogelijk van de stroom die hij zelf opwekt zelf gebruiken? Dan moet hij zijn gedrag hierop afstemmen en bijvoorbeeld de wasmachine aanzetten of de auto opladen als de zon schijnt. Voor veel mensen is het niet praktisch om hier zo bewust mee bezig te moeten zijn. 

Een geavanceerd energiemanagementsysteem kan de omvormer en de thuisbatterij slim aansturen en op basis van weersvoorspellingen, energieprijzen en het historische verbruik van je klant bepalen wat op elk moment de beste actie is. Zo heeft je klant er minder omkijken meer naar! 

Je klant kan geld verdienen met zijn thuisbatterij 

Een laatste voordeel dat we willen benoemen is dat je klant – mits hij een dynamisch energiecontract heeft – geld kan verdienen met een thuisbatterij. Op het moment dat er een overschot is aan wind- en zonne-energie (en dit komt steeds vaker voor), gelden er namelijk negatieve prijzen en dan krijgt je klant geld toe om stroom te gebruiken

Daar staat tegenover dat hij op het moment dat de vraag groter is dan het aanbod, moet betalen om terug te leveren. Gelukkig is het mogelijk om de omvormer op afstand uit te schakelen met de SolarEdge Home Inline Meter of de Sunny Home Manager 2.0 in combinatie met externe software. 

Zowel de enkelfasemeter als de 3-fasemeter van SolarEdge zijn verkrijgbaar in de Memodo-shop: 

Lees ook: Geld verdienen met een thuisbatterij 

Advies van Memodo 

Bij Memodo zijn we fan van thuisbatterijen, dat zal geen verrassing zijn? 

Wel adviseren we altijd om niet voor de goedkoopste thuisbatterij te kiezen, maar te investeren in een batterijsysteem dat kan meebewegen met ontwikkelingen op de markt. Zo weet je klant zeker dat hij altijd het maximale uit zijn thuisbatterij haalt en zit hij niet opgescheept met een domme doos die alleen maar kan laden en ontladen en dat vaak ook nog eens op ongunstige momenten doet. 

Hulp nodig bij het adviseren van het beste toekomstbestendige batterijsysteem aan jouw klant? Bel 088-0887200 of mail naar sales@remove-this.memodo.nl.

Misschien vind je dit ook interessant
Even geduld. De meldingen komen naar je toe.
Meldingen
    Oeps! Er ging iets fout met het laden van de meldingen
    Cookies @ Memodo. Daarmee is jouw bezoek aan Memodo extra lekker.

    Meer informatie